شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

فواید و ویتامین های موثره در قارچ خوراکی

۰۹۱۹۴۹۵۴۶۵۱ شماره پشتیبانی ( ۲۴ ساعته )


 

قارچ و فواید آن

 

ترکیبات موجود در قارچ :

قارچ و پروتئین :

قارچهای خوراکی و مخصوصا قارچ های تازه دارای مقادیر بسیاری پروتئین مورد نیاز برای بدن است که از این نظر، مقدار پروتئین آن حدود ۲ برابر پروتئین بیشتر سبزیجات و سایر حبوبات می باشد.

پروتئین قارچ از لحاظ اسیدهای آمینه که دارد جزو فنی ترین پروتئین ها به شمار میرود و از نظر ارزش غذایی در بین پروتئین گوشت و پروتئین گیاهی قرار گرفته است.

از طرفی قارچ به دلیل داشتن مقادیر زیاد آب و رطوبت نسبت به سبزیجات و حبوبات بسیار مطبوع و قابل هضم است. به طوری که ۷۰_۹۰ درصد قابلیت هضم کردن را دارد. به طور کلی ارزش زیاد پروتئین قارچ و قابلیت هضم پذیری بالای آن موجب شده است که مصرف آن برای سالمندان و سالخوردگان بسیار توصیه شود.

 

قارچ و دریافت کالری :

همانطور که می دانید کربوهیدرات ها یکی از مهم ترین منابع انرژی برای بدن هستند. قارچهای خوراکی به علت داشتن ۴/۲ درصد کربوهیدرات قادرند به طور میانگین ۱۰۰ کیلو ژول در ۱۰۰ گرم قارچ، انرژی تولید کنند؛ که این میزان انرژی در نوع خود بسیار قابل توجه است.

قارچ و چربی :

یکی از مهمترین ویژگی قارچ که باعث شده متخصصین تغذیه آن را بسیار توصیه کنند ، درصد کم چربی آن است. قارچ های خوراکی دارای درصد بسیار کمی از چربی هستند که این مقدار حدود ۱ درصد تا ۳ درصد وزن تر آن است.

لذا افرادی که رژیم غذایی لاغری در برنامه غذایی شان دارند ؛ می توانند از قارچ استفاده کنند و هیچ گونه نگرانی بابت بالارفتن چربی خونشان نداشته باشند.

قارچها و ویتامین ها :

مصرف روزانه ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی نیاز بدن به ویتامین « C » را برطرف می کند. علاوه بر این قارچها منبع بسیار خوبی از ویتامین « B1 و B2 » است.

کمبود ویتامین «B1» میتواند زمینه ساز پرکاری بربری باشد. همچنین ویتامین « B12 » از ویتامین های ضروری برای خونسازی بشمار می آید. کمبود ویتامین « B12 » باعث بروز آنمی و یا کم خونی می شود.

به طور کلی مصرف ۱۰۰ گرم قارچ خوراکی تازه نیاز روزانه افراد بالغ به ویتامین های محلول در آب را برطرف می کند.

قارچ و مواد معدنی موجود در آن :

عناصر معدنی موجود در قارچ در مقایسه با سبزیجات و میوه جات از نظر کیفیت بهتر ، و هم از نظر کمیت در سطح خوبی قرار دارد. قارچهای خوراکی دارای میزان چشم گیری پتاسیم، آهن، مس است و قادر است فسفر مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین کند.

کلاهک قارچ سرشار از فسفر است.

 

اسید فولیک در قارچ :

یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در قارچ که بسیار حائز اهمیت است؛ اسید فولیک آن است. در حال حاضر یکی از مهم ترین علتهای کم خونی در افراد، بخصوص در خانمهای باردار کمبود اسید فولیک است.

قارچهای خوراکی به دلیل داشتن مقادیر فراوان اسید فولیک از بهترین منابع غذایی برای این دسته از اشخاص بشمار می رود.

 

لوواستاتین در قارچ :

از جمله ترکیبات مهم در قارچ همین لوواستاتین است. قارچها به طور طبیعی لوواستاتین تولید می کنند و این ترکیب در کاهش کلسترول خون می تواند موثر باشد.

بیوفریولید :

در قارچ ترکیبی بنام بیوفریولید وجود دارد که از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریانها جلوگیری می کند. این ماده از تشکلیل کلسترول های بد خون(LDL) و اسید چرب در سلولها و خون جلوگیری می کند.

 

در زمستان قارچ بخورید :

قارچها استخوان را تقویت می کنند، خستگی و کمبود ویتامین « دی » را برطرف می کند . پرتو خورشید در بدن ویتامین «دی» تولید می کند. اما در زمستان بدن نمی تواند از پرتو خورشید به خوبی استفاده کند و ویتامین «دی» تولید کند . پس در زمستان مصرف قارچ توصیه می شود که دارای این ویتامین می باشد.

ویتامین «D» سبب جذب کلسیم در روده می شود تا بلافاصله در استخوانها به مصرف برسد.

برای اینکه همه مواد مغذی به بهترین شکل جذب شوند نیاز به ویتامین های گروه «B» است. قارچ بخشی از این ویتامین های را تامین می کند و هر سلول در بدن ما به ویتامین « B2 » قارچ نیاز دارد تا بتواند انرژی کسب کند تا ما زود خسته و کم حوصله نشویم.

قارچ را باید پخته خورد، زیرا قارچ آلوده به موادی است که فقط با پختن از بین می رود اما قارچهایی که در واحدهای صنعتی تولید می شوند می توان بدون هیچ مشکلی پس از تکثیر کردن مصرف کرد.

توجه :

اکیداً توصیه می شود که از خرید قارچهای فله ای به شدت بپرهیزید. صرف نظر از این که احتمال مسموم شدن با مصرف این نوع قارچها بالاست؛ بلکه کیفیت پایین این قارچها و آلودگی بسیار آنها از جمله مهمترین خطرهای این نوع قارچهاست.

حتما قارچ خوراکی را از مراکز معتبر و به صورت بسته بندی های بهداشتی تهیه کنید.

هر گونه تغییر رنگ قارچ و هر گونه احساس بوی نامطبوع باید مورد توجه قرار گیرد و از مصرف آنها خودداری شود.

قارچهایی که تغییر رنگ داده اند و کلاهکشان سیاه یا خاکستری شده از کیفیت پایینی برخوردارند.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که با خوردن قارچ، دستگاه دفاعی بدن تقویت می شود، طول عمر را افزایش می دهد، کلسترول خون را پایین می آورد، گردش خون در بدن بهبود می یابد، ویروسهارا از بین می برد، از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری می شود.

قارچ آهن و کربوهیدرات زیادی دارد، پزشکان به بیماران دیابتی و افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی (رژیم) دارند ، خوردن قارچ را توصیه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *